Eiwitten

Eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen voor het lichaam. Veel voedingsmiddelen bevatten van nature eiwitten, zoals yoghurt, kwark, kip, noten, ei, peulvruchten en tofu. De eiwitten uit deze voeding worden in het lichaam afgebroken tot aminozuren. De aminozuren worden vervolgens opgenomen door het lichaam en gebruikt voor het opbouwen van andere eiwitten, bijvoorbeeld in je spieren.

Gemiddeld heeft een volwassene ongeveer 0,8 gram eiwit nodig per kilo lichaamsgewicht per dag. Ouderen mensen of intensieve sporters kunnen zelfs nog wel wat meer eiwitten per dag gebruiken


Sport

Wanneer je (intensief) sport worden spieren lichtelijk beschadigd. Dit is normaal en niets om je zorgen over te maken. Deze beschadigingen zijn zelfs nodig om uiteindelijk nog sterker te worden dan vóór de training. Spieren bestaan voornamelijk uit proteïnen (eiwitten).  Om deze beschadigingen in de spieren te herstellen is onder andere de inname van eiwitten dan ook van groot belang.

Een (intensieve) sporter heeft meer eiwitten nodig dan een inactief persoon. Hoeveel dit is hangt af van meerdere factoren, maar ongeveer gelden de volgende hoeveelheden:

  • Duursporter: 1,2 – 1,6 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag
  • (Fervent)krachtsporter: 1,5 – 2,0 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag 

De producten van Vifit zijn rijk aan eiwitten die bijdragen aan het behoud en onderhoud van spieren.  Speciaal voor (intensieve) sporters is er Vifit Sport, speciaal ontwikkeld om jou de eiwitten te leveren die je nodig hebt na een training of wedstrijd.  Wil je meer weten over sport en voeding? Neem dan een kijkje op www.vifitsport.com